Back to Top

Ångkoka, blanchera, raw food-temperera, torka eller långkoka för bättre näring

Ångkoka, blanchera, raw food-temperera, torka eller långkoka för bättre näring

  • 2015.12.23
  • Raw Food
  • Publicerad av Zarah Öberg

Jag har skrivit en hel del om vikten av att tillaga maten skonsamt, eftersom många av våra vitaminer och vår näring är känsliga för värme och ljus. När vi tillagar maten, såsom många av oss är vana vid, genom stekning eller i ugn i hög temperatur, så förstörs mycket av de råvaror vi äter. De vitaminer som är mest känsliga för upphettning är vitamin C och vitamin B som är vattenlösliga. Fetter, särskilt oljor, är känsliga mot både upphettning och ljus, medan proteiner lätt blir skadade vid hög temperatur. Om man ser till detta, så är det väldigt viktigt att inte bara köpa bra råvaror, utan att även tillaga råvarorna på rätt sätt.

Raw food är ett sätt att tillaga maten på, och då hettar man inte upp maten mer än till 37-42 grader. Raw food kan vara väldigt bra för många, men om man har tarmproblem så kan rå mat vara lite väl svårsmält. Det är också många av oss som vill ha varm mat under vintern.

Blanchering är ett annat skonsamt sätt att tillaga maten på. Du saltar lätt i vatten och kokar grödan högst 1 minut.

Wokning är också bra, eftersom det sällan ger särskilt höga temperaturer. Vi wokar dessutom väldigt mycket kortare tid än vi steker.

Ångkokning är en av mina egna favoriter. Det mjukar upp fibrerna i grönsakerna, så att det blir mer lättsmälta, samtidigt som näringen behålls.

Sautera är en enklare form av stekning, där du stekar grönsaker i en gryta och undviker höga temperaturer. Till skillnad mot stekning så är man här mycket försiktig med att steka för länge.

Pochera är ytterligare ett skonsamt tillagningssätt, där du tex har i ett ägg i kokande vatten ytterst kort stund.

Andra tillagningssätt som kan vara skonsamma är långkok på låg temperatur eller att du sjuder vatten och tex tillagar fisk långsamt.

Varma kramar Zarah Öberg