Back to Top

Boosta hjärnan och synen med cervonsyra (DHA)

Boosta hjärnan och synen med cervonsyra (DHA)

  • 2015.11.21
  • Fettsyror
  • Publicerad av Zarah Öberg

Så mycket som hälften av fettet i hjärnan består av DHA. Det finns rikligt med DHA i fisk och skaldjur, samt i ägg men dess omega 3-innehåll förutsätter att fisken och djuren har fått äta den näring som de behöver och mår bra av. En fisk som givits kraftfoder kommer att ha lägre nivåer av omega 3, jämfört med en fisk som fått äta av småfisk och alger.

Det är extra viktigt med DHA under graviditeten så att fostrets ögon och hjärna utvecklas på ett bra sätt. DHA bildas i små mängder av linolensyra och då behövs zink, magnesium och B-vitaminer för konvertering från linolensyra till DHA. Det är alltså viktigt att komplettera vegetabiliska tillskott med dessa näringsämnen. Den bästa källan för DHA är viltfångad fisk eller fiskolja på kapsel eller i flytande form. För vegetarianer kan algolja, tillsammans med konverteringsnäringsämnen vara en bra lösning.

Om du köper DHA som tillskott i fiskolja är det viktigt att tänka på att oljan lätt oxiderar, dvs blir förstörd. Värme och ljus ökar oxideringstakten och gör oljan härsknad. En fiskolja skall alltid stå svalt och mörkt, gärna i kylskåp. Detta gör det extra viktigt med kosttillskottens kvalité, då en billig fiskolja kan vara härsknad och ställa till mer problem än om du inte tar den. Det är alltså viktigt att köpa en produkt som är baserad på bra råvaror (ej rester från livsmedelsindustrin), som har transporterats på rätt sätt och som har en genomtänkt flaska eller burk (med mörkt glas eller mörk foliering).

Jag kommer att skriva mer om DHA under rubriken DHA senare under mina inlägg om fettsyror. Så håll utkik :)

Varma kramar Zarah Öberg