Back to Top

Mineraler - Kroppens viktiga byggstenar

Mineraler - Kroppens viktiga byggstenar

  • 2015.09.23
  • Mineraler
  • Publicerad av Zarah Öberg

Oftast benämner man mineraler som spårämnen iom att vi behöver dem i väldigt små mängder, jämfört med andra ämnen som tex syre och kol m.fl. Utan mineraler fungerar varken kroppens funktioner eller återhämtning och återuppbyggnad på ett bra sätt. De är också viktiga för allt från benstomme, tänder, enzymer, matsmältning, hormoner och våra sinnen till reningsprocessen i levern, nerv- och muskelsystemet och hjärtat. Det är alltså viktigt att få i sig den mängd mineraler som vi behöver.

En intressant aspekt med mineraler är dessutom att de är antagonister till tungmetaller. Om du har tillräckligt med mineraler i kroppen så tar du alltså inte upp tungmetaller. De är också antagonister eller synergister till andra mineraler och till vitaminer, så balansen mellan dem är minst lika viktig som att de tillförs.

Vanligen får vi merparten av våra mineraler via maten men det är svårt att få i sig den mängd som dagens stress och livsstil kräver. Tex så behöver vi extra mycket zink och magnesium om och när vi stressar (tillsammans med B-vitaminer). Samma mineraler behövs dessutom till leverreningen och till att konvertera fettsyror från vegetabiliska fettsyror till animaliska sådana. Om du då stressar och bränner de mineraler som går åt vid stress, så har du inte tillräckligt till levern och fettsyrekonvertering. Om du bränner magnesium pga stress så uppstår brist, som bidrar till kramper i vader och sämre sömn, samt att du tar upp kalcium sämre i tarmen och på så vis inte heller kan föra ut D-vitamin i blodbanan o.s.v. Det finns många liknande exemplel och kontentan är att vi behöver långt mycket mer mineraler idag än tidigare. Det påverkar också hur vi odlar våra grödor. Om vi tex odlar i mineralfattiga jordar, så kommer också de råvaror som vi använder vara mineralfattiga.

Idag är det oerhört vanligt med mineralbrister och det är således viktigt att se över sin mineralstatus, särskilt om man har problem i kroppen och misstänker olika sjukdomstillstånd. Hur mycket eller lite du behöver komplettera med beror mycket på vad du har för status. Om du tex har låga värden av en viss mineral så kan du behöva mycket högre dagligt intag än om du har normala värden. I dessa fall talar man om terapeutiska doser. Det är också viktigt att förstå att dagens rekommenderade dagliga intag (RDI) är detsamma som de värden som du MINST behöver få i dig. Om du sedan skall må bra och motverka stress etc så behöver du optimala värden, vilka ligger mycket högre än RDI. 

När du kompletterar med mineral- och vitamintillskott så bör du se över vad de har för kvalité. Magnesium finns exempelvis i 8 olika former och endast 4 av dem har bra upptag. Det är också stor skillnad på vissa vitaminer såsom D2 (vegetabilisk variant) och D3 (animalisk variant). Ett kosttillskott bör vara i organisk form då det är lättare för kroppen att ta upp organiska mineraler. Givetvis så ska man inte heller ha för höga nivåer av mineraler då de, som jag nämnt ovan, är antagonister till varandra. Om du har för höga värden av koppar så trycker det ner zink, och om du har för höga värden på kalcium så trycker det ner magnesium o.s.v. Mineraler i för höga doser kan i vissa fall även vara giftiga, så det är en balans som bör eftersträvas.

De mineraler som jag har skrivit om och som jag kan tycka är viktigast att ta upp kan du läsa mer om via länkarna nedan:  



Du kan även läsa mer om mineraler via denna länk: Mineraler för bättre hälsa

Varma kramar Zarah