Back to Top

Minska inflammation och skapa balans på hormon-systemet med rätt fetter

Minska inflammation och skapa balans på hormon-systemet med rätt fetter

  • 2015.11.07
  • Fettsyror
  • Publicerad av Zarah Öberg

Fettsyror är oerhört viktiga för våra celler, för hormonproduktion, för matsmältningssystemet och en mängd andra funktioner. De består av kol, syre och väte och är så kallade karboxylsyror. I vanligt tal så pratar man ofta om mättade fetter, fleromättade fetter och enkelomättade fetter, och de är alla väldigt viktiga för vår kropp. Dessa tre grupper har helt olika funktioner i kroppen och det är en balans mellan dem som är viktig för att vi ska må bra och vara friska. I många fall består ett fett inte bara av den ena av dessa grupper, utan flera. Olivolja har tex gott om omega 3 även om det är en olja som i grunden är enkelomättad. Omega 3, som rekommenderas som tillskott, för att motverka inflammation etc, är ett fleromättat fett, som även behövs för god funktion i hjärnan. Mättade fetter är även det viktigt för hjärnan, och för att vi ska ha god produktion av hormoner. Alla dessa tre fettgrupper är alltså viktiga.

Hur skiljer man då på dessa fettsyror inom kemin? Främst kan man säga att de har olika längd på sina kolatomer. De olika fettsyrorna består även av dubbelbidningar som gör dem mer eller mindre rörliga. Ett mättad fett, som är väldigt hårt, har tex inga dubbelbindingar alls, medan fleromättade och enkelomättade fetter har dubbelbidningar som gör dem mer rörliga. Det är detta som gör att vissa oljor blir hårda i kalla temperaturer (som tex smör) medan andra (tex oljor) fortsätter att ha en flytande konsistens. Enkelomättade fetter har en dubbelbindning och fleromättade har två till sex dubbelbindningar.

Jag tänkte skriva om de fetter som kan vara bra att känna till, hur du får i dig dem via mat eller tillskottt, samt vad de har för funktioner i vår kropp.

Kort mättade fettsyra
- Kapronsyra
- Smörsyra
- Kaprylsyra

Medellång mättad fettsyra
- Myristinsyra
- Laurinsyra  
- Kaprinsyra

Lång mättad fettsyra
- Arakadinsyra
- Palmitinsyra   
- Stearinsyra 
- Behensyra 

Lång fleromättad fettsyra
- Linolsyra
- Linolensyra
- Arakidonsyra
- Gammalinolensyra
- Cervonsyra
- Eikosapentaensyra
- Dokosapentaensyra

Lång enkelomättad fettsyra (omättad fettsyra)
- Oljesyra
- Palmitoljesyra
- Cetolinsyra
- Eurokasyra 
- Gadoljesyra 

Nu följer alltså 22 dagar med fettsyror, en av de viktigaste komponenter som vi behöver i vår kropp :)  

Varma kramar Zarah Öberg