Back to Top

Naturligt

Friskare och starkare hår och hud

B-vitamin och mineraler är extra viktigt för håret, både för tålighet, tillväxt och pigmentering. Komplettera med zink och magnesium för minskad stress och gör inpackning 1-2 gånger i veckan med en ekologisk kokosolja. Kompletteras med E-vitamin för hudens skull.

Må bra kvinna

Vitamin- och mineralkomplex med järn hjälper en fertil kvinna att upprätthålla järn- och blodvärde. D-vitamin är viktigt för benstommen, särskilt hos kvinnor. Tillsammans med greenspulver, får du gott om vitamin K som hjälper D-vitaminomsättningen. Komplettera med magnesium och zink för bästa upptag samt för minskad stress och bättre avgiftning. B-vitaminkomplex och E-vitamin är bra för hår och hud samt för matsmältning (B-vitaminkomplex) och läkning (vitamin E). Greenspulver ger en bra bas med gott om näring medan probiotika och omega 3 är bra bastillskott för bättre hälsa.

Sov bättre

Tänk på att släcka ner ordentligt och använd dig av meditations- och avslappningsövningar innan sänggående. Koka te på citronmeliss och kamomill för avslappning och komplettera med magnesium och zink innan sänggående för minskad stress och ökad avslappning.

Må bra man

Omega 3 är bra för hjärnan och probiotika ger friskare tarmflora. Greenspulver, D-vitamin och vitamin- och mineralkomplex ger en god bas för bättre hälsa. Komplettera med zink och magnesium för minskad stress. D-vitamin kan minska depression och bidra till förbättrat immunförsvar.

Öka sexlusten (man)

L-arginin och rödbetsjuice ger ökad blodgenomströmning och kan på så vis ge förbättrad erektion och ökad sexlust. Ginseng är en gammal rot som anses hjälpa vid erektionsproblem och utebliven sexlust. Komplettera även med andra aminosyror, minskat intag av socker och öl samt minskad stress och tillförsel av östrogen (rensa hemmet från tex plast).

Motverka depression

D-vitamin minskar depression och hjälper många att ta sig genom vinter- och vårdepressioner. K2 behövs för omsättning av D-vitamin och du hittar K-vitamin i gröna grönsaker. Johannesört är en beprövad ört vid depression som kan hjälpa livslusten på traven. Komplettera med vitamin- och mineralkomplex, B-vitaminkomplex, magnesium och zink för bättre avslappning och minskad stress. Det är viktigt att du ser över din livstil och frågar dig själv varför du har tendens till att bli deprimerad. Om du lider av svår depression så bör du alltid söka läkarvård.

Piggare hjärna

Omega 3 ökar koncentrationen i hjärnan medan zink och magnesium motverkar inre och yttre stress. Zink ökar dessutom insulinkänsligheten vilket minskar blodsockret, som indirekt ger en piggare hjärna. Kokosolja fungerar som energi för hjärnan och kan vara lämpligt både vid en diet med lägre sockerintag samt för att erhålla en hjärna som har gott om energi. Ryskrot anses ge mer energi och förbättrad koncentration medan probiotika hjälper tarmen att må bättre och på så vis hjälper hjärnan. Komplettera med minskat intag av socker samt minskad inre och yttre stress. Se till att få gott om sömn och att du tar dig tid till meditation, träning, utomhusvistelse i lugna miljöer tex skogen etc.

Amning

Folsyra behövs för produktion av bröstmjölk, B-vitaminkomplex för både amning och hår. E-vitamin kan hjälpa huden att bli mer följsam så att den lättare drar ihop sig efter din graviditet. Bra fettsyror och probiotika går över i bröstmjölken till din bebis, vilket gör ditt intag essentiellt för er båda. Faktum är att även D-vitamin går över i bröstmjölken men det krävs höga doser för att vara tillräckligt för din bebis. Detta bör du konsultera med en duktig näringsterapeut. Om du har problem med produktion och utdrivning kan amningste vara en enkel och naturlig lösning. Salus té på fänkål, anis och kummin fungerar utmärkt för just amning. Komplettera med proteasenzymer mellan måltiderna om du har sår att läka efter förlossningen.

Friskare hjärta

Linfröolja eller algolja verkar, liksom omega 3, blodförtunnande. För att konvertera linfröoljans eller algoljans fetter från vegetabiliska oljor till animaliska oljor som kan omsättas i människokroppen, så behövs B-vitaminkomplex, zink och magnesium. Komplettera med vitamin- och mineralkomplex. Zink ökar insulinkänsligheten vilket indirekt bidrar till ett friskt hjärta iom att lågt blodsocker ger lägre LDL-kolesterol. Komplettera med minskat intag av socker.

D-vitaminboost

Kombinera D-vitamin med K2 för bästa effekt. K-vitamin är nödvändigt för att vi ska omsätta D-vitamin. Om du inte tar K2-vitamin som tillskott, så går det utmärkt att komplettera med greenspulver eftersom gröna grönsaker innehåller gott om K-vitamin.

Starka ben

Starka ben kräver en god kosthållning med lågt sockerintag samt rörelse och motion där skelettet utsätts för stötar. Du behöver magnesium för att ta upp kalcium i tarmen, D-vitamin för att föra ut kalcium i blodbanan och K2 för att kalcium skall transporteras in i blodet. K-vitamin hittar du i gröna grönsaker såsom greenspulver, förutom som tillskott. Kombinera dessa tillskott för bästa resultat. Vanligaste orsaken till en skör benstomme är inte brist på kalcium utan brist på magnesium eftersom magnesium förbrukas när vi är under stress. Det viktigaste för en stark benstomme är alltså kombinationen av ovan nämnda näringsämnen, särskilt vitamin D och magnesium.

Stärk immunförsvaret

D-vitamin är en immunmodulator som är nödvändig för immunförsvaret och som finns i alla våra celler. Zink och ryskrot är bra i förebyggande syfte, då de stärker immunförsvaret och gör oss mer motståndskraftiga. Tänk på att hela tiden fylla på med ordentligt med näring, då en frisk och stark kropp är bästa försvaret emot bakterier och virus. Antioxidantrik kost med tex smoothies proppade med antioxidantrika bär, är perfekt för att stärka kroppen.

Motverka förkylning

C-vitamin är en stark antioxidant, känd för dess goda effekt vid förkylning. Var noga med att välja en C-vitamin som är av god kvalité eftersom C-vitamin är vattenlöslig. Ett bra alternativ är en C-vitamin med bioflavonoider. Hummussyra minskar möjlighet för virus att fästa på cellerna, medan kolloidalt silver hjälper virus och bakterier att transporteras ut ur kroppen. D-vitamin stärker immunförsvaret och greenspulver ger en bra näringsgrund till kroppen.

Bygg muskler

Bygg muskler lättare genom att byta ut ett mellanmål mot protein eller addera en proteinshake till din vanliga kost. Tänk på att välja ett rent proteinpulver som är fritt från sötningsmedel, andra tillsatser och/eller socker. Hampaprotein är ett bra alternativ. Kombinera med mineraler som hjälper till med musklernas uppbyggnad, antioxidanter som motverkar oxidation (nedbrytning pga träning) samt näringsrikt greenspulver.

Lilla kom i form

Kombinera en multivitamin, multimineral, greenspulver och D-vitamin för att må bättre och känna sig piggare. Ett enkelt startpaket för dig som vill komma igång med träningen eller som bara vill bli piggare.

Stora kom i form

Kombinera D-vitamin, multivitamin, multimineral, greenspulver, bärpulver och omega 3 för att må bättre och känna sig piggare. Blanda gärna bärpulver och greenspulver i en morgonsnoothie eller med bär, ekologisk juice eller vatten som mellanmål. Lägg till probiotika för att få en bra tarmflora och bättre immunförsvar.

Läk tarmen

Bra grund för sig som behöver läka din tarm vid läckande tarm eller andra besvär. Glutamin är en viktig aminosyra för tarmens läkning, tillsammans med mineralet zink. Omega verkar antiinflammatoriskt medan probiotika skapar en god tarmflora och på så vis en bättre miljö för läkning. Tugga gärna på lakritsrotpinnar mellan måltiderna eller mal ner pinnarna till pulver som du kan ha din dagliga smoothie. Notera att du alltid ska söka sjukvård om du har svåra tarmbesvär. Kombinera gärna med paketet "motverka inflammation".

Motverka inflammation

Gurkmeja och ingefära verkar antinflammatoriskt och du kan blanda ner dem i ett glas vatten eller juice och dricka 20-30 minuter innan frukost. Lägg även till proteasenzymer på fastande mage. Omega 3 verkar antiinflammatoriskt, samtidigt som probiotika ger bättre motståndskraft och immunförsvar. Komplettera med greenspulver för en god näringsgrund. Kombinera tillskotten ovan för god grund vid lättare inflammation. Notera att du alltid bör söka sjukvård om du har inflammation i kroppen. För bästa resultat, ta proteasenzymer mellan dina måltider.

Motverka stress / stärk binjurarna

Öka upp ditt intag magnesium, zink, B-vitamin när du har en stressig period och låt dessa näringsämnen vara en del av ditt dagliga intag även i perioderna mellan, då i lägre doser. Vid långvarig stress eller utbrändhet, så kan terapeutiska doser av ovan nämnda näringsämnen kombineras med binjurestöd såsom tex örten ashwaganda. Lägg till greenspulver och bärpulver för god näringsstatus. Tänk på att sova ordentligt, ta tid till vila och meditation samt att äta långsam och näringsrikt. Om du varit stressad över tid, så bör du se över din livsstil och minimera den stress som påverkar din hälsa negativt. Konsultera alltid med en näringsterapeut innan du börjar med terapeutiska doser av näringsämnen.

Friskare sköldkörtel

Tyrosin och jod är de näringsämnen som bildar sköldkörtelhormoner. För konvertering av T4 till T3 behövs även mineralet selen. Ät 2-3 paranötter per dag för att täcka ditt behov av selen. Dessa tillskott kan vara en god grund vid låg funktion i sköldkörteln. Notera att du alltid bör söka vård om du har problem med din sköldkörtel. Ovan nämnda rekommendation gäller inte överfunktion i sköldkörteln, utan endast underfunktion. Vid överfunktion bör konsultering med näringsterapeut alltid föreligga.

Friskare leder

Mineraler bygger upp vår kropp och är nödvändigt för friska leder. Omega 3 smörjer lederna , medan D-vitamin, K2, magnesium och kalcium ger starka friska leder/ben. Proteasenzymer mellan måltiderna minskar inflammatoriska processer och nyponskalmjöl är känt som ett effektivt tillskott vid ledbesvär. Kombinera dessa näringsämnen för en bra näringsgrund. Om du har långvariga besvär eller inte blir bättre så bör du alltid söka läkarvård.

Kom igång och motionera

Kombinera en bra multivitamin och multimineral för att hjälpa kroppen att reparera sig mellan dina motionspass.

Friska barn (barn över 1 år)

Ett litet barn behöver gott om D-vitamin för att få friska och starka ben. Kombinera med multivitaminmineral med en bas av bra näringsämnen, samt probiotika för en frisk tarmflora. Det finns även gott om studier som påvisar vikten av omega 3 för ett litet barns hjärna.

Minska i vikt

Kombinera proteinpulver, multimineral, vitaminmineral och omega 3 för god näringsstatus, ökad mättnadskänsla och bra fettstatus för ökad förbränning. Kokosolja minskar sötsug och ger energi till hjärnan medan proteinpulver ger mättnad. Byt ut mellanmål mot proteinpulver. Kombinera med motion och sund kost.

Öka i vikt

Kombinera proteinpulver, multimineral, vitaminmineral, omega 3, kokosolja och probiotika för ökad näringsstatus. Lägg till proteinpulver samt extra intag av fetter utöver din vanliga kost. Kombinera med styrketräning, motion och sund kost. Det viktiga vid viktuppgång är att lägga till lite extra kalorier till varje måltid och mellan måltiderna men att det ökade kaloriintaget kommer från näringsrika och stärkande källor. Bra fettkällor är, förutom kokosolja, linfröolja, avokadoolja, nötter och frön.

Friska ögon

Betakaroten omvandlas i kroppen till vitamin A, en viktig antioxidant för ögat. Lutein i blåbär är bra för ögat och anses motverka gråstarr. Kombinera med andra antioxdanter som tex vitamin C.

Motverka candida

Ta 3-4 msk kokosolja under dagen, tillsammans med mat eller mellan måltiderna. Kokosolja är svamphämmande. Komplettera med en bra och riktigt potent probiotika som ger bättre miljö i tarmen för att svampöverväxt inte längre skall trivas. Lägg till matsmältningsenzymer till varje måltid för att spjälka maten ordentligt och ta även enzymer mellan måltiderna för att bryta ner candidaöverväxten. Komplettera med minskat sockerintag och var noga med att undvika sötningsmedel och andra tillsatser.

Följ @makeover.se på Instagram