Back to Top

Köpvillkor

För att du ska känna dig helt trygg när du handlar hos oss har vi utvecklat en nöjdkundgaranti samt enkla köpvillkor. Vi vill alltid att du ska vara helt nöjd med ditt köp. Om du mot förmodan inte är det så löser vi problemet så snabbt vi kan.

Vår nöjdkundgaranti

Vår nöjdkundgaranti

När du handlar hos oss ska du vara nöjd med våra produkter och vår service. Därför har vi skapat en nöjdkundgaranti så att du kan känna dig trygg när du handlar hos oss.

Vår garanti innebär att:

  • Vi skickar dina varor 1-2 dagar efter att du har gjort din beställning
  • Våra beskrivningar av produkterna ska alltid stämma överens med varorna du får
  • Vi svarar på dina frågor på ett personligt, trevligt och kunnigt sätt
  • Vi mailar eller ringer dig om din beställning blir försenad eller om det är något annat problem med din order

Om du inte är nöjd med din beställning så är vi mycket tacksamma att du tar kontakt med oss så att vi kan lösa din situation på bästa sätt och så snabbt som möjligt.

Köpinformation

Köpinformation

Vi uppfyller kraven för PCI DSS samt innehar SSL-certifikat.

Orderbekräftelse

När du beställer i vår webbshop så träffar du ett avtal om köp med oss när du bekräftar ditt köp i kassan. Du får då en automatiserad orderbekräftelse skickad till e-postadressen som du registrerade vid köpet. Har du inte fått din orderbekräftelse inom 30 minuter bör du kontrollera att du har angivit rätt e-postadress. I din orderbekräftelse hittar du alla uppgifter om produkterna du beställt, priser, betalningssätt och leveransadress. Kom ihåg att din orderbekräftelse är ditt kvitto så behåll gärna det tills du fått ditt paket.

Äganderätt

De beställda produkterna är Makeovers egendom tills de har betalats till fullo. Produkterna du har beställt skickas från vårt lager i Södertälje. 

Orderändring

Om du vill ändra eller lägga till produkter i din order behöver du göra detta innan din beställning har behandlats och skickas ifrån oss. Du kan så klart alltid göra en ny beställning om vi hunnit skicka din order. Om du upptäcker att någonting blivit fel i din order så kontakta vår Kundservice omgående så att vi om möjligt kan ändra din order.

Förbehåll

Vi förbehåller oss rätten att korrigera uppenbara fel (t. ex. prisfel, tryckfel, etc.) i efterhand. Du har självklart alltid rätt att avboka din order om du inte är nöjd med vår korrigering. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning om Klarna som sköter vår fakturering inte godkänner ditt köp eller vid tekniska fel. För att handla hos oss måste du vara myndig, det vill säga, minst 18 år gammal. Alternativt kan du handla med målsmans medgivande eller med juridisk person.

Pris och betalsätt

Pris och betalsätt

Priser

Alla våra priser anges inklusive moms. Avgifter för frakt och postförskott kan tillkomma. Dessa avgifter visas alltid i kassan. När din beställning har bekräftats så kan priset endast ändras på grund av omständigheter som vi ej kan råda över (t. ex. krig, naturkatastrofer, etc), samt vid ovanstående förbehåll.

Vi använder Klarna Checkout vilket innebär att du kan betala på följande sätt:

Vi har valt att samarbeta med Klarna eftersom det ger dig den största valmöjligheten och säkerheten när det gäller dina betalningar. Hos oss väljer du betalningssätt först efter att du har genomfört ditt köp. Detta innebär att du först bekräftar ditt köp och därefter väljer du hur du vill betala. Du kan välja mellan:

  1. Faktura 14 dagar. Kostnad 0 kr.
  2. Faktura konto. Kostnad 29 kr.
  3. Faktura delbetalning. Kostnad 29 kr.
  4. Kortbetalning. Kostnad 0 kr.
  5. Direktbetalning via din bank. Kostnad 0 kr. Gäller för Handelsbanken, Nordea, Swedbank och SEB.

När du väljer faktura krävs personnummer, vilket du inte behöver ange när du väljer de andra betalningsalternativen. När du väljer faktura kan du få den kostnadsfritt via e-post eller via post för 5 kr. Du väljer själv i kassan.

Klarna Faktura:

När du väljer faktura får du dina varor innan du betalar. Du betalar 0 kr i avgift vid fakturering inom 14 dagar. Fakturan betalas till Klarna. En förenklad kreditprövning görs, men du får ingen kännedomskopia. Minsta belopp för att betala via faktura är 50 kr. Du har 14 dagar på dig att betala fakturan från den dag vi skickat varan till dig. Tänk på att betala till det plus- eller bankgironummer som står på fakturan. Om du inte betalar i tid skickar Klarna en påminnelsefaktura med en påminnelseavgift på 60 kr

Klarna Konto:

Om du vill betala en viss summa varje månad så kan du välja Klarna Konto. Du får alltid hem varan innan du betalar och samlar alla dina köp på ett konto även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Detta innebär att du endast får en faktura oavsett hur många köp du har gjort. Fakturaavgiften är 29 kr och årsräntan är på 19,9 % (1,6 % per månad). Om du inte betalar i tid så skickar Klarna en påminnelse faktura med en påminnelseavgift på 60 kr, samt dröjsmålsränta om för närvarande 25,50 %. Påminnelsen skickas till adressen som du angav på beställningen. Betalning måste ske till det konto som står på fakturan. För mer information besök www.klarna.se

Klarna Delbetalning:

Om du vill kan du dela upp din betalning på 3 eller 6 månader utan någon ränta. Det tillkommer dock en uppläggningsavgift på 95 kr för 3 månader och 195 kr för 6 månader samt 29 kr i aviavgift varje månad till Klarna.

Klarna Kampanjer:

Du handlar precis som vanligt men betalar först i slutet av månaden (exakt när framgår i kampanjen). Du betalar 0 % i ränta, men en uppläggningsavgift på 29 kr per köptillfälle tillkommer.

Räkneexempel:

Effektiv ränta vid köp om 5000 kr, 29 kr i uppläggningsavgift, 0 % ränta och betalning efter 4 månader är 1,75%. Din totalkostnad blir 5029 kr. Din ansökan kommer föranleda en sedvanlig kreditprövning vilket kan innebära att Klarna inhämtar en kreditupplysning. Du får i sådana fall en kopia av kreditupplysningen hemskickad till dig. 

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ringa Klarna på 08-120 120 10 Mån-Tors mellan 08.30 – 20.00, fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00.

Vi stödjer 3-D Secure så att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter

Vi på Makeover.se och Klarna Checkout stödjer 3-D Secure, vilket innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter när du handlar hos oss. 3-D Secure är vad kortutgivarna kallar för Verified by VISA respektive MasterCard SecureCode.

Tekniken innebär att när du använder ditt kort för att köpa varor på Internet så är det upp till din kortutgivare eller bank att identifiera dig. För att ditt kortköp ska fungera på bästa sätt behöver du cookies i din webbläsare. Om du inte har cookies installerade i din webbläsare, så gå in på “Inställningar” i din webbläsare och aktivera cookies. För att identifiera dig anger du ett personligt lösenord eller en kod när du handlar. Ditt lösenord eller kod identifieras via krypterad kommunikation med kortföretaget via en speciell säkerhetsserver. Ditt lösenord eller kod har du själv valt eller fått tilldelat av banken som givit ut kortet. Fördelen för dig när det gäller att betala via 3-D Secure är att risken för bedrägeri är mycket mindre.

Leveransinformation

Leveransinformation

Makeover levererar i dagsläget endast inom Sverige. När du gör din beställning innan kl 12.00 på vardagar skickar vi dina produkter vanligtvis samma dag. Detta innebär att du har dina varor normalt inom 1-2 arbetsdagar från det att vi har bekräftat din beställning via e-post. Om du beställer på kvällen eller under helgen packar vi och skickar dina varor nästkommande vardag. Vid sällsynta fall kan vi behöva beställa dina varor från en av våra leverantörer. Då kan leveranstiden bli något längre, vilket vi kommer att informera dig om. Du kan alltid häva köpet utan kostnad vid de tillfällen som en eventuell försening kan uppstå om du inte godkänner den nya leveranstiden. Inga beställningar hanteras under helgdagar.

Vi erbjuder följande fraktsätt:

  • Posten Varubrev för mindre försändelser.
  • DB Schenker privpak för större paket.

Utlämningsställe

Ditt paket skickas till närmate utlämningsställe. När paketet har anlänt får du ett sms med information om löpnummer till det mobilnummer du lämnade vid din beställning. Spara sms:et eftersom du behöver bekräfta löpnumret när du hämtar paketet. Om du inte angivit ditt mobilnummer får du aviseringen via post. Kom ihåg att du behöver giltig ID-handling när du hämtar paketet. Om någon annan hämtar paketet åt dig behöver bådas legitimation uppvisas. Om du mot förmodan inte har fått dina varor inom 5 arbetsdagar så kontakta kundservice. Vi reserverar oss för eventuella förseningar hos Posten.

Outlösta paket

För outlösta paket debiteras en minimiavgift på 199 kr. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket kommit till postombudet.

Transportskador och felexpidering

Transportskador och felexpidering

Vi står för transportrisken när vi skickar paket till dig. Detta innebär att vi kostnadsfritt ersätter dig med en ny vara om din försändelse blir skadad eller försvinner. Vid eventuell retur till oss står du som kund för transportrisken. Om produkten du beställt av oss har blivit fraktskadad bör du anmäla detta till vår Kundservice inom två månader. När du har gjort det så ser vi till att du kostnadsfritt får en ny, helt felfri produkt så snabbt som möjligt. Du ersätts för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, som t.ex. bensinkostnader, parkeringskostnader och telefonkostnader.

Viktigt: Om du ser att paketet är skadat när du hämtar ut det så är det viktigt att du berättar detta när du tar emot försändelsen. För att vi ska kunna reklamera skadan till Posten på ett korrekt sätt behöver du spara emballaget och adresslappen som kom med den skadade försändelsen.

Force Majeure

Force Majeure

Makeover är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, rekvisition, beslag, eldsvåda, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, inskränkningar i form av drivkraft samt fel eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar Makeovers fullgörande i sådan grad att detta ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Öppet köp och ångerrätt

Retur/Ångerrätt

Som kund hos oss har du alltid 14 dagars ångerrätt (enligt distansavtalslagen). Ångerfristen på 14 dagar börjar från det att du har varan i din ägo. När du sedan meddelat att du önskar utnyttja ångerrätten kommer retur att ske utan onödigt dröjsmål. Om du behöver returnera en produkt som du köpt hos oss kontaktar du vår kundtjänst och skickar tillbaka din leverans enligt våra returinstruktioner tillsammans med Konsumentverkets blankett för nyttjande av ångerrätten.

Tänk på att ångerrätten gäller under förutsättning att produkten du köpt hålls i ett väsentligt oförändrat skick. Det går med andra ord inte att returnera hygienatriklar vars plombering öppnats och använts eller näringsprodukter som förtärts. Om det är något fel på produkten så har du alltid rätt att få pengarna tillbaka eller en ny produkt.

När du får produkten i din besittning så börjar ångerfristen. Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, men varan får inte användas ovårdat om du avser att returnera den. Det enda undantaget är varor med försegling, som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl om förseglingen är bruten. Vid nyttjande av ångerrätten har vi rätt att göra avdrag motsvarande den värdeminskning som uppstått till följd av att du har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändig för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Värdeminskningen bedöms från fall till fall.

Väljer du att använda din ångerrätt ska du skicka tillbaka varan till oss på egen bekostnad inom 14 dagar. När du returnerar en vara till oss så är det du som står för risken att varan inte skadas under transporten. Produkten ska skickas tillbaka i oskadad originalförpackning och allt innehåll ska finnas med. Tänk på att förpacka varan väl så att den inte går sönder under transporten. Tejp eller annat material får inte klistras på originalförpackningen. När vi mottagit din retur, eller fått ett bevis på att varan återsänts, betalar vi tillbaka pengarna inom 14 dagar från den dag vi tog emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten.

För återköp eller byten kontakta oss via kundservice@makeover.se

Reklamation

Reklamation

Om du köpt en vara från oss som inte stämmer överens med avtalet mellan dig och Makeover eller om produkten inte motsvarar beskrivningen på www.makeover.se så kan du returnera varan och få pengar tillbaka eller en ny produkt av samma värde. Kontakta alltid vår kundtjänst innan du skickar tillbaka en vara. Kom ihåg att ange kundnummer eller fakturanummer om du kontaktar oss för en reklamation. Du har 3 års reklamationsrätt eller sista förbrukningsdatum, vilket som kommer först. Vi kontrollerar alltid ditt paket innan vi skickar din försändelse till dig. Skulle varan trots detta vara skadad eller felexpiderad när du får den så åtgärdar vi felet kostnadsfritt. När vi godkänt din reklamation så kommer eventuella fraktkostnader att återbetalas inom 14 dagar från den dag vi mottagit den reklamerade varan. Retur av den nya varan samt återbetalning sker alltid utan onödigt dröjsmål. Du ersätts för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, som t.ex. bensinkostnader, parkeringskostnader och telefonkostnader.

 Maila oss på kundservice@makeover.se om du har en reklamation.

Sekretess och personuppgifter

Sekretess och personuppgifter

Om cookies

Vår webbplats innehåller cookies, vilket är en textfil som lagras på din dator och som innehåller information. När du handlar hos oss måste din webbläsare acceptera cookies, annars kan du inte lägga varor i din kundvagn. Hur du ställer in användningen av cookies beror på vilken webbläsare du använder. Gå in på “inställningar” i din webbläsare så kan du i de flesta fall ställa in cookies där.

Dina personuppgifter behandlas enligt personuppgiftslagen

För att handla hos oss behöver du ange dina personuppgifter så som namn, adress, mailadress och telefonnummer. Vi behöver dina uppgifter för att kunna leverera produkterna till dig och för att kunna erbjuda dig nya produkter i framtiden. Ditt personnummer behöver du i vissa fall ange till vår samarbetspartner Klarna när det gäller olika typer av betalningar.

Det är Makeover AB, 556903‐8499, Acai Software AB (moderbolag), Wedavägen 24, 152 42 Södertälje som behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen 81998:204). Dina personuppgifter och i vissa fall även ditt personnummer kan behandlas av oss eller någon av våra samarbetspartners. Skälet till att behandla personuppgifter är för att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig som kund, informera om erbjudanden samt fullgöra eventuella bonusavtal. Personuppgifterna används även inom marknads- och kundanalyser, som utgör underlag för framtida marknadsföring och affärsutveckling. Och för att fullfölja det som krävs av oss enligt lag.

Marknadsföring

Marknadsföring

När du accepterar våra köpvillkor så samtycker du till att vi får skicka marknadsföringsmaterial till dig. Vi kan komma att kontakta dig via mail, SMS, direktreklam eller på andra sätt. Vårt mål är att ge dig personliga erbjudanden som du gillar och vill ta del av. För att lyckas med detta kommer vi i vissa fall att använda olika kriterier som grund i vår marknadsföring. Till exempel: inköpsstorlek, inköpsfrekvens, inköp av visst sortiment eller produkt, inköp via en viss försäljningskanal och andra kriterier. Vi strävar alltid efter att ge dig som kund så bra service som möjligt. Därför kan vi även komplettera kunduppgifter för att ge dig ännu bättre service. Vi dokumenterar även all kommunikation mellan oss och dig för att kunna ge dig bättre än bra service. Denna kommunikation har du alltid rätt att ta del av. Om dessa uppgifter på något sätt skulle visa sig vara felaktiga, ofullständiga eller på annat sätt irrelevanta så är det vår skyldighet att se till att dessa uppgifter rättas till. Om du inte vill att dina uppgifter ska användas i marknadsföringssyfte kan vi på Makeover införa en reklamspärr. Detta innebär att du inte kommer att få någon reklam från oss men du kan naturligtvis fortsätta att handla våra produkter. Om du vill ha en reklamspärr så anmäler du detta till vår Kundservice via mail: kundservice@makeover.se

Kontakt och övrig information

Kontakt och övrig information

Vi är tacksamma för både beröm och klagomål. Tveka därför aldrig att ta kontakt med vår kundservice om du har något på hjärtat. Vi strävar alltid efter att ge dig så bra service som möjligt och förbättrar vår verksamhet efter förslag och feedback från våra kunder. Om det mot förmodan skulle uppstå en tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) så följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Både Konsumentköplagen och Distanshandelslagen är tvingande lagar som vi på Makeover naturligtvis följer. Våra köpvillkor är komplement till dessa två lagar.

Kontaktuppgifter:

Adress: Makeover c/o Acai Software, Robert Almströmsgatan 6, 11336 Stockholm
Telefon: 0738 969696 (använd mejl för kundservice)
Mejl: info@makeover.se

Makeover blir certifierad med Trygg E-handel

När hemsidan är klar kommer vi att bli certifierade med Trygg E-handel som innehåller en rad bestämmelser för att du som kund ska känna dig trygg när du handlar hos oss.